Geplaatst op zondag 29 juni 2003 @ 12:00 , 1204 keer bekeken
Noteer nu reeds in uw agenda de data van deze tentoonstelling, georganiseerd in het kader van Europalia Italia 2003, een Belgisch Kunst- & Cultuurfestival in het teken van Italië.
De tentoonstelling spitst zich toe op een emblematisch werk, de "Venus van Urbino" van Titiaan (1538), symbool van een bepaalde plaats en tijd. Het meesterwerk uit de Galleria degli Uffizi in Firenze, wordt uitzonderlijk in bruikleen gegeven ter gelegenheid van Europalia Italia.
Naar een concept van Umberto Eco, werpt de tentoonstelling een nieuwe blik op het thema en de iconografie van de Venus. Een diepgaande studie van haar historische context en van haar invloed op andere kunstenaars laat de bezoeker toe haar beter te begrijpen. De uiteenzetting zal ook stilstaan bij de evolutie van het mythologische onderwerp, de interpretatie van de erotiek tijdens de Renaissance en bij de symbolische lading van diverse details uit het werk. De geschiedenis van de legende wordt voorgesteld in een parcours met zowat 70 voornamelijk Italiaanse topwerken die afgewisseld worden met multimedia-montages. De bezoeker krijgt een combinatie van esthetisch genot en informatie, van droom en werkelijkheid.
De tentoonstelling bestaat uit drie delen.
Het eerste deel brengt een historisch overzicht en schetst de ontstaansgeschiedenis van het meesterwerk. Vervolgens wordt de geschiedenis van de Venusiconografie uiteengezet. Het laatste deel krijgt de naam "Venus in detail" mee. Hier zal de analyse van meerdere details van Titiaans werk de hele symboliek naar buiten brengen. De tentoonstelling schetst naast dit alles ook de evolutie van bepaalde motieven binnen het thema van de Venus.
Umberto Eco, auteur van lijvige romans maar van huis uit een gerespecteerde wetenschapper, werpt zich steeds meer op als het intellectuele geweten van Europa. Deze herfst voegt Europalia Italië daar een nieuw facet aan toe, dat van "ideeënleverancier". ,,Il professore'' bedacht het concept van een tentoonstelling over één schilderij, de Venus van Urbino.
Umberto Eco (72) noemt zich niet de maker, maar de scenarist van de tentoonstelling. Eerder leverde hij ook al ideeën en concepten voor televisieprogramma's, een theaterstuk en een film.
Musea zijn te vermoeiend, is zijn verzuchting. ,,Het ideale museum telt voor mij één werk. Het is zo rijk aan betekenissen dat het een hele context oproept, een vóór en een na. Die kan je virtueel weergeven, maar in Brussel voegen we er ook echte bruiklenen aan toe.''
Titiaans Venus is voor hem een onuitputtelijke bron. Het schilderij werd bewonderd en geïmiteerd. Het is een spiegel van de filosofische, culturele, zelfs seksuele preoccupaties van de zestiende eeuw en de renaissance. Eco is vooral gefascineerd door de details: de weefsels, de meubels, het Titiaanrood van de haren. Ook het hondje dat ligt te slapen aan de voeten van Venus, wekt zijn nieuwsgierigheid.
In "Venus ontvouwd" krijgen we de speelse, lichtvoetige Eco te zien. De ,,verteller'' die gelooft dat de bezoeker van tentoonstellingen, net als de lezer van romans, uitgedaagd en geamuseerd wil worden.
Van 11.10.2003 tot 11.01.2004
Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR)
Ravensteinstraat 23 - 1000 Brussel
maandag tot zondag: van 10:00 tot 18:00, donderdag tot 21:00; gesloten : 25.12.2003 / 01.01.2004
volwassenen : 10 EUR (audiogids inbegrepen)
senioren : 8 EUR (audiogids inbegrepen)
studenten (- 26j) / werklozen : 6 EUR (audiogids inbegrepen)
groepen : 7 EUR; scholen : 3,50 EUR
- 12 jaar : gratis
huur audiogids : 3 EUR
rondleidingen : T 02 507 84 68
- volwassenen : 60 EUR, 's avonds + WE : 80 EUR
- schoolgroepen : 50 EUR
- Engels/Duits : + 15 EUR
1 gids neemt max. 15 personen
Venus-fans, allen daarheen...