Blog
Geplaatst op zaterdag 01 december 2012 @ 02:45 door Calamandja , 930 keer bekeken
De pin-up bevindt zich in schijnbaar onschuldige situaties en is zich van geen kwaad bewust. Of ze nu tegen de motorkap van een auto leunt, in de tuin schommelt of bezig is met haar toilet, steeds weer dezelfde onbevangen blik, schaars gekleed en in een uitdagende pose. In de Tweede Wereldoorlog werd de pin-up belangrijk als mascotte voor de soldaten en ook na de oorlog bleef zij 'good luck' verspreiden.
Het najaar van 2012 staat in het Gemeentemuseum Den Haag in het teken van de jaren vijftig. Daarom wordt, naast twee grote tentoonstellingen gewijd aan beeldende kunst en mode uit de jaren vijftig, een presentatie ingericht met de tentoonstelling 'Pin-ups'. In deze tentoonstelling zijn naast fifties gadgets en filmbeelden, ongeveer 25 filmposters, kalenders en tijdschriftcovers te zien met grote sterren als Rita Hayworth en Marilyn Monroe.
In de jaren vijftig wordt elke vrouw uitgenodigd deze rol na te spelen. Leuk voor de jongens, én leuk voor de opkomende consumptiecultuur. Hollywoodsterren als Rita Hayworth, Ava Gardner en Sophia Loren laten zich portretteren in pin-upposes. Zij hebben glamour en zijn sexy, speels én een goede echtgenote.
De reclame en de massamedia verleiden de vrouw te geloven dat ook zij bekoorlijk, sexy, speels én een goede echtgenote kan zijn, door het kopen van een bepaald merk koelkast of het dragen van een bepaald model badpak. Zelfs de verpakkingen van shampoo beloven dat je na het wassen ook de glamour van Marilyn Monroe kan bezitten.
Op kalenders in garages, op luciferdoosjes en allerlei andere reclame-uitingen is de pin-upgirl terug te vinden als een klein pleziertje. Het schept een eenzijdig beeld van de vrouw, maar onschuldig is ze ook: ze geeft niet veel meer dan een knipoog.
Gemeentemuseum Den Haag
6 oktober 2012 t/m 10 februari 2013
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.